23, 24 en 25 februari 2018

Expo Houten 10.00 - 17.00 uur

Download de kortingsbon voor € 2,00 korting!

Deelnemers

« Terug naar overzicht

Vivat Viadukt Spoor 0

De bouwer van Vivat Viaduct, Hendrikjan Knoop over zijn werkstuk : 

Eén van de leukste onderdelen van onze hobby vind ik het rijden met treinen. Liefst met lange treinen op een realistische snelheid in een enigszins natuurlijke omgeving. Dat vond ik als kind al leuk en vandaag de dag nog steeds. Het fascineert me om een trein met moeite op gang te zien komen en dan langzaam over de wisselstraten het station uit te zien kruipen. Ook het rijden over ruime bogen, lange viaducten en door een uitgestrekt landschap is een genot om te zien.
De toevoeging van geluid en rook de laatste jaren heeft de sensatie alleen maar doen toenemen. De modelspoorindustrie maakt prachtige schaalmodellen en het is mijn bedoeling met Vivat Viadukt om deze op en zo goed mogelijke manier tot hun recht te laten komen in hun natuurlijke habitat.
Waarom heet de baan Vivat Viadukt?
Om een lang spoortraject een beetje te laten leven, zijn er 3 viaducten ingebouwd: een betonnen viadukt in de trant van de Duitse kunstenaar Oliver Boberg (Stadttunnel, 1998), een ijzeren vakwerkbrug die lijkt op de Rijnbrug bij Neuenburg am Rhein en tenslotte een lang stenen boogviaduct in de trant van Altenbeken. Bij de laatste is iedere twee jaar een groot stoomfestival genaamd "Vivat Viadukt". Lang leve het viadukt!
Het ziet er zo leeg uit. Waarom staan er maar 3 gebouwen Vivat Viadukt?
Het voorbeeld is een enkelsporige zijlijn in tijdperk 3 en 4. Kijk eens naar het voorbeeld en wat zie je in de eerste 10 meter links en rechts van het spoor? Niet veel! Zeker niet buiten het station. In ieder geval geen brandweerauto's met zwaailicht, voetbalvelden met publiek, bergen met snelstromende beken etc.etc. Hoe rustiger de omgeving hoe beter de treinen tot hun recht komen. Alleen voor het maken van foto's is het misschien wat saai. Overigens zijn alle drie de gebouwen schaalmodellen van bestaande voorbeelden. Herken je ze?
Waarom is het baanplan een groot ovaal?
Een groot ovaal heeft als voordeel dat je geen schaduwstations nodig hebt, met lange treinen kan rijden en de trein overal kan volgen tijdens het rijden. Met de afstandsbediening kan je zelfs met de trein meelopen en jezelf de machinist in de cabine wanen. Wel de seinen goed in de gaten houden!
Waarom is al het rollend materieel gepatineerd?
Een passend patina zorgt voor een enorme toename in de beleving van de modellen. Modelspoor is uiteindelijk emotie. Becasse heeft voor deze fraaie weathering gezorgd.
Alles is digitaal. Loks, wisselstraten, verlichting, beveiliging, geluid, alles is digitaal aangestuurd. Heb je een locomotief die digitaal geprogrammeerd moet worden of wil je graag een rondje rijden met je eigen materieel. Geen probleem, kom langs en we helpen je graag!
Een zijlijn of ook een enkelsporige hoofdlijn?
Dankzij de grote rijlengte, ruime bogen en een uitgestrekt station, slaan ook sneltreinen geen slechte figuur op de baan. Daarom is één van ons begonnen met sneltreinstoom. Dan gaat het over de enorme duitse stoomlokomotieven zoals de BR01.10, olie of kolen gestookt, of de BR01 met oude of nieuwe ketels die op volle snelheid rijden met een realistisch samengestelde trein aan de haak. Deze kunnen bestaan uit 10 tot 12 personenwagens naar voorbeeld van de Rollbahn en de Nord-Süd-Strecke in noord Duitsland. Niet alleen sneltreinen met grote stomers maar ook een V200, Ijl- en personentreinen getrokken door een BR23 of BR38, bloktreinen en gemenge goederentreinen rijden door het landschap van Vivat Viadukt. Net zo spektakulair als de hoofdlijnen in de hoogtijdagen van de stoom. En misschien komt er ook nog wel een gastsneltrein uit Frankrijk voorbij....

achtergrond afbeelding