23, 24 en 25 februari 2018

Expo Houten 10.00 - 17.00 uur

Deelnemers

« Terug naar overzicht

Flamsbana Berekvam

De Noorse baan, Flåmsbana Berekvam holdeplass, is naar origineel voorbeeld ontworpen door Hans Peters en gebouwd met hulp van de teamleden van MST de Maaslijn. Na diverse verkenningen ter plekke, maken van foto’s en verzamelen van tekeningen, is vrijwel alle scenery en gebouwen in zelfbouw gerealiseerd.

Op de baan ligt het Noorse station Berekvam, omgeven door typisch Noorse huizen en gebouwen, tegen een helling van het schitterende Flåmsdalen in Noorwegen. Met de originele Flåmsbana-treinen uit heden en verleden op de rails. Het gebouwde landschap gaat over in de achtergrondfoto met een hoogteverschil van 90 cm, waardoor het Noorse landschap goed tot zijn recht komt. De achtergrondfoto is ter plekke gemaakt. De situatie is rond het jaar 2000.  De digitale treinenloop is computergestuurd en gevarieerd door het zevensporige opstelstation aan de achterzijde van de baan. Ingezet worden treinstellen en getrokken treinen, die daadwerkelijk op deze spoorlijn hebben gereden. Bijzonder zijn de zogeheten sandwichtreinen, met zowel vooraan als achteraan een lok van de serie El 17 of El 18; deze treinen komen regelmatig aan op station Berekvam.  Het treinverkeer werd in 2000 nog geregeld met seinvlaggen.

Te zien is de zogeheten Høga Bro uit staal en hout; het origineel werd gebouwd in 1898. De bebouwing bestaat onder andere uit het station Berekvam, een twee-onder-1-kap baanwachterwoning volgens de standaard bouwwijze van de NSB en een boerderij met schuren en stallen. Let ook op de specifiek Noorse verkeersborden en de bovenleidingmasten, die een antiklimbeveiliging hebben. Allemaal naar origineel voorbeeld in het Flåmsdalen. Meer informatie is te vinden op www.demaaslijn.com

 

Website:
http://www.demaaslijn.com

achtergrond afbeelding